Email marketing vs marketing automation, de 5 verschillen

Als je wilt groeien met je bedrijf moet je in schaalbare oplossingen gaan denken. Email Marketing Software en Marketing Automation Software zijn twee voorbeelden van een schaalbare oplossing. Maar welke software heb je nu echt nodig?

Het antwoord op deze vraag hangt af hoe “breed” je je klanten wilt volgen.

Er zijn honderden marketingtools op het gebied van automatisering, e-mail, personalisatie en analytische functies waarmee je klanten over verschillende kanalen kunt volgen. Volg hoe contacten je op Google vinden en wat ze op je website doen. Meet op welke manier ze je merknaam of bedrijf zien via hun favoriete sociale media kanaal, en natuurlijk hoe ze op je emailcampagnes reageren.

Maar waarin ligt dan het verschil tussen Email Marketing Software en Marketing Automation Software. Lees snel verder en je zult 5 duidelijke verschillen merken

1. Emailgedrag vs. webgedrag

De verschillen tussen Email Marketing Software en Marketing Automation Software beginnen bij welke informatie de software verzameld. Email Marketing Tools meten alles wat contacten doen met de e-mails die ze ontvangen. Wie de mails geopend heeft of heeft doorgestuurd, welke linken ze geklikt hebben, en ga zo maar door.

Marketing Automation Software gaat na de link klik nog verder. Dit soort software volgt ook op welke website pagina het contact na de link klik beland, en wat deze persoon op je website doet. Ook kan het zijn dat naast website verkeer interacties op sociale media worden bijgehouden. Of dat een sales systeem gekoppeld is waarin alle interacties met de klant worden bijgehouden.

2. Email marketing Automation of Marketing Automation

Vaak bestaat er een misverstand dat je met Email Marketing Software niet kunt automatiseren, en dat je alleen maar bulk e-mails kunt sturen. Maar dat is niet het geval. Met de gemiddelde Email Marketing Software is het mogelijk om bijvoorbeeld een contact automatisch een download toe te sturen. Om dit contact vervolgens via een nurture-campagne, ook wel drip-campagnes genoemd kennis te laten maken met jou, je bedrijf en waar je voor staat. Email Marketing Automation word dit genoemd.

Met een Marketing Automation Systeem kun je niet alleen dit soort email activiteit automatiseren, maar bijvoorbeeld ook interessante contacten automatische naar een sales afdeling doorsturen voor persoonlijke opvolging.

Email Marketing Software staat dus meer op zichzelf terwijl Marketing Automation Software een brug vormt tussen marketing en sales afdelingen.

3. Leadscoring

Een ander verschil is dat je met Marketing Automation Software leads kunt scoren, iets wat in Email Marketing Software niet terug komt. 

Leadscoring kan heel handig zijn om te bepalen hoe interessant een contact is voor je bedrijf. Een voorbeeld: stel je voor je hebt een contact die regelmatig op je website komt om een blog te lezen, liked je sociale media posts dagelijks en opent elke email die je verstuurd. Dit is natuurlijk een hele interessante potentiële klant voor je.

Door aan al deze zaken een puntenwaarde te hangen kun je over de tijd zien welke contacten de grootste kans hebben klant te worden zodat je hier extra energie in kunt steken.

4. Koopgedrag bepalen

Voor het gros van de bedrijven die email marketing inzetten als communicatie en sales tool is Email Marketing Software meer dan voldoende om te bepalen waar hun klanten vandaan komen. Je weet dat je contacten zich via een formulier op je website inschrijven. En kunt vervolgens zien via welke email of link klik ze uiteindelijk een product of dienst aanschaffen.

Marketing Automation Software belicht ook de stappen die er tussen gezet zijn. Het startpunt, het moment van inschrijving blijft hetzelfde. En natuurlijk word alles gemeten wat contacten met verzonden e-mails doen. Maar met de juiste software kun je ook de interactie op je website, sociale media en met sales personeel volgen. Hierdoor kan het koopgedrag van je klanten een stuk exacter bepaald worden.

5. Multi-touch campagnes

Email Marketing Software is ontwikkeld om, zoals de naam al zegt producten en diensten te vermarkten via email. Hiermee heeft email marketing één enkele manier om ment mensen in contact te blijven.

Marketing Automation software bied de mogelijkheid om contacten via verschillende platformen te bereiken én de contactinformatie die hierbij verzameld word op een punt op te slaan. 

Zo kun je heel goed met een Email Marketing Systeem je webinar promoten. Maar je Email Marketing Systeem krijgt geen terugkoppeling welk contact zich heeft ingeschreven, wie aanwezig was enz. Met een Marketing Automation systeem kan dat wel. Hierdoor is het bijvoorbeeld mogelijk om automatisch een opvolgmail uit te sturen naar contacten die afwezig waren met een uitnodiging voor een volgend webinar.

Een Email Marketing Systeem geeft dus de mogelijkheid om via één kanaal te communiceren terwijl een Marketing Automation Systeem dit via verschillende kanalen kan doen.

Wat is het juiste systeem voor jouw bedrijf?

Welk systeem de beste oplossing is voor jou bedrijf hangt af welke processen je wilt automatiseren en volgen.

De meeste webwinkels en e-commerce bedrijven, maar ook de service gerichte bedrijven als kappers, visagisten en pedicuren hebben, net als online leer platformen, meer dan genoeg aan Email Marketing Software.

Aan de andere kant, wanneer je bedrijf meer behoefte heeft aan het samen brengen van de marketing en sales activiteiten. Dan kan Marketing Automation Software een interessante oplossing zijn.