Alles wat je moet weten over het opschonen van je e-maillijsten
Een voorjaarsschoonmaak vindt niemand leuk. Dit begrijpen we goed. Net zoals dat het belangrijk is om je bureau op te ruimen, is het belangrijk om je e-maillijst grondig schoon te maken. Goed om te weten, hier heb je geen stofzuiger voor nodig. Aan de hand van vier punten laten we zien hoe het opschonen van e-maillijsten een eitje is!
Alles wat je moet weten over het opschonen van je e-maillijsten
Een voorjaarsschoonmaak vindt niemand leuk. Dit begrijpen we goed. Net zoals dat het belangrijk is om je bureau op te ruimen, is het belangrijk om je e-maillijst grondig schoon te maken. Goed om te weten, hier heb je geen stofzuiger voor nodig. Aan de hand van vier punten laten we zien hoe het opschonen van e-maillijsten een eitje is!
- Wat houdt het opschonen van e-maillijsten in?
- Waarom is het belangrijk?
- Hoe schoon je een e-maillijst op?
- Tips & tricks om een gezonde e-maillijst bij te houden
Wat houdt het opschonen van e-maillijsten in?
Het opschonen van e-maillijsten betekent het verwijderen van oude, inactieve of bouncende contacten. Het opschonen van je e-maillijst werkt eigenlijk precies zoals het klinkt. Je loopt door je verzendlijst met contacten en werkt de niet goed werkende contacten weg. Net zoals het eerder genoemde bureau die je schoonmaakt met als reden het overzicht te bewaren.
“Verwijder irrelevante contacten om het overzicht te bewaren.”
Nu kan het zo zijn dat je denkt: ‘Maar wacht even … is het niet van belang om zo veel mogelijk contacten in je lijst te hebben staan? Zodat de kans op een hogere openingsratio hoger is?’ Dat is niet helemaal waar. We begrijpen goed dat het spannend is, om de zo hard voor gewerkte contacten te verwijderen, maar het zal in je voordeel werken. Het is beter om je aandacht te besteden aan contacten die van jouw merk houden. Hiermee kun je ze echt laten zien wat jouw merk allemaal kan.
Waarom zou je je e-maillijsten opschonen?
De voornaamste reden om je e-maillijst op te schonen, is dat het invloed heeft op de afleverratio van jouw e-mails. Dit houdt in dat er meer van jouw e-mails daadwerkelijk in de mailbox van potentiële klanten terecht komen. Hiermee voorkom je dat e-mail als Spam gezien worden. Hoe dit werkt en waarom dit van belang is, leggen we hieronder aan je uit.
Begin bij het verhogen van je openratio
Een goede openratio van je e-mails is enorm van belang. Een openratio is de verhouding tussen verzonden en geopende e-mails. Het heeft invloed op de manier waarop een Internet Service Provider (ISP) naar jouw e-mails kijkt. Een ISP bepaalt of jouw e-mail als Spam bestempeld wordt. Een ISP baseert dit op statistieken. Wanneer de openratio van je e-mails laag is, ziet een ISP het als negatief. Het maakt de conclusie dat je contacten niet geïnteresseerd zijn. Wanneer de ISP zegt: ´Dit is niet waardevol, stuur naar spam´ kom je in een vicieuze cirkel terecht. De openratio zullen steeds meer dalen.
“Zorg voor een goed reputatie bij de Internet Service Providers.”
Kortom het heeft gevolgen voor je reputatie bij een ISP. Een goede naam is uiteindelijk veel waard. Ondanks dat het cool klinkt, luisterend naar het nummer van Joan Jett, wil je echt geen slechte reputatie. Wanneer e-mail in een spambox terecht komt, lezen veel minder contacten je e-mails. Uiteindelijk neemt de effectiviteit van een campagne en de betrokkenheid met contacten af.
Bouw betere relaties met geïntresseerde klanten
Als je nog niet overtuigd bent, is er nog een reden om je e-maillijst op te schonen. Het biedt de kans om betere relaties op te bouwen met actieve klanten. Door je te concentreren op de contacten die van je e-mails houden, kan je inhoud maken die past bij hun behoeften en interesses. Dit kan leiden tot betere conversieratio’s. Het zorgt voor een betere klanttevredenheid en hogere inkomsten. Het is een win-win situatie!
Herken de noodzaak om schoon te maken
Het is belangrijk om in de gaten te houden of je openratio af neemt. Wanneer dit gebeurd is het tijd om je lijst op te schonen.
Hoe schoon je e-maillijsten op?
Het is ten eerste van belang om verouderde contacten te herkennen. Loop je e-mail verzendlijst door op zoek naar niet geïnteresseerde contacten en slechte e-mailadressen. Niet geïnteresseerd contacten zijn contacten die niet betrokken zijn bij je merk. Ze weten niet wat ze missen en openen jouw fantastische e-mails niet. Bij slechte e-mailadressen komen jouw e-mails niet aan. Jouw e-mails worden teruggestuurd, dit worden bouncende e-mails genoemd.
Nadat je een in selectie gemaakt hebt, kun je op twee manieren je e-mail verzendlijsten opschonen.
- Je lijst opschonen na elke e-mailcampagne.
- Gebruik maken van segmentatie om te targeten
Je lijst opschonen na elke e-mailcampagne
Na het versturen van een e-mailcampagne duik je in de statistieken. Hierin zoek je naar afmeldingen, teruggestuurde berichten en spam. Wanneer je dit in kaart hebt gebracht verwijder je ze uit de contactenlijst. Consistentie is de sleutel tot een schone lijst! Je voorkomt dat je een nieuwe campagne verstuurt naar inactieve gebruikers en slechte e-mailadressen.
Segmenteren op de betrokkenheid van je contacten
Optie twee is segmenteren op basis van de betrokkenheid van je contacten. Zoek naar de contacten die je e-mail in de afgelopen drie tot zes maanden niet hebben geopend. Creëer voor deze contacten een re-engagementcampagne. Hoe ziet dit eruit? Laat aan deze klanten weten dat ze gemist worden. Verstuur bijvoorbeeld een e-mail met het thema: ‘we missen je’. Het is alsof je weer contact opneemt met een oude vriend. Je stuurt ze een klein bericht om te zien of je nog iets gemeen hebt. Wanneer ze niet reageren, kun je ze uit je contactenlijst verwijderen. Want laten we eerlijk zijn, als ze de afgelopen zes maanden geen contact met je hebben gehad, is de boodschap die ze verzenden vrij duidelijk. Het goede nieuws is dat het de optie biedt om je te concentreren op het verzorgen van de contacten die geen genoeg van je kunnen krijgen.
Tips & tricks voor een schone e-maillijst
Nu het belang van een kwalitatieve e-mail verzendlijst duidelijk is. En je weet hoe je er eentje kan creëren, hebben we vijf punten om een gezonde e-mail verzendlijst bij te houden.
1. Gebruik een dubbele opt-in methode
Een dubbele opt-in houdt in dat een klant bij aanmelding van een mailinglijst, gevraagd wordt om zijn inschrijving te bevestigen door op een link in de bevestigingsmail te klikken. Hiermee voorkom je dat valse e-mailadressen je database binnenkomen. Alleen degene die geïnteresseerd zijn, zullen de aanmelding bevestigen. Dit zorgt voor minder bounce en blokkeringen. Je kunt het zien als de eerste verdediging voor een schonere en gezondere lijst.
2. Stel je contacten een vraag
Geïnteresseerde potentiële klanten en niet geïnteresseerde klanten kunnen van elkaar gescheiden worden door een vraag te stellen. Degene die hierop reageert kunnen als actief bestempeld worden. Zo is het ten eerste mogelijk om naar feedback te vragen. Stel je potentiële klanten bijvoorbeeld een vraag over wat ze van een bepaalde verandering vinden. Een andere optie is het uitzetten van een poll waarop gestemd kan worden. Een mogelijk hierbij is vragen om te stemmen op de kwaliteit van de content. Bovendien kun je aan contacten vragen om hun eigen communicatievoorkeuren door te geven via de e-mail. Je kunt bijvoorbeeld vragen naar welke frequentie en onderwerpen de voorkeur hebben. Zodra je een vraag via de e-mail gesteld hebt, filter je de contacten die hierop geen actie ondernemen. Die kun je als niet geïnteresseerd bestempelen en mogelijk verwijderen uit de contactlijsten. Voilà, schoongemaakt!
3. Start een re-engagementcampagne
Hier hebben we al aandacht aan besteed maar een paar tips & tricks zijn altijd handig! Een voorbeeld van een onderwerp voor een re-engagementcampagne is het aanbieden van een gratis geschenk of korting. Let hierbij wel op dat een potentiële klant geïnteresseerd is in de aangeboden inhoud van de e-mail. Hiernaast is het mogelijk om iets exclusiefs aan te bieden. Dit kan onder andere in de vorm van exclusieve content. Als laatst wees creatief, bedenk zelf een manier waarop jouw potentiële klant geprikkeld wordt om weer in contact te komen met jouw bedrijf.
4. Maak het uitschrijven gemakkelijk
Het is een goed idee om het afmelden voor jouw e-mails gemakkelijk te maken. De afmeldlink moet te vinden zijn en het afmelden dient gemakkelijk te gaan. Wanneer dit niet het geval is, kunnen contacten jouw e-mails als Spam bestempelen. Dit wil je natuurlijk niet. Wanneer je jouw potentiële klant kwalitatieve content aanbiedt, hoeven ze helemaal niet te denken aan afmelden. Kortom maak het de moeite waard door waardevolle inhoud aan te bieden.
5. Koop geen e-maillijsten
Het lijkt een gemakkelijke manier om een e-mail contactenlijst op te bouwen, maar laat je niet misleiden. Het is veel waardevoller om een lijst met abonnees te creëren die er zelf voor gekozen hebben om jouw content te ontvangen. Een gekochte lijst is meestal van een slechte kwaliteit. Ze zijn niet gericht op jouw bedrijf en hierdoor is er weinig interactie. Met een gekochte e-maillijst mist er relevantie en levert het weinig waarde op. Bovendien kan een gekochte e-maillijst voor problemen zorgen. Ze kunnen namelijk spamtrap bevatten. Dit houdt in dat jouw e-mailadres op een zwarte lijst komt te staan omdat je naar e-mailadressen verzend die niet meer in gebruik zijn. Kortom het is beter om voor kwaliteit in plaats van kwantiteit te gaan. Een mooie mantra om te onthouden: ‘Ik zal geen e-maillijsten kopen’ Herhaal het voor jezelf een paar keer. Er kan namelijk niet veel goeds ontstaan door e-maillijsten te kopen.
Mocht het toch niet lukken met het plaatsten of controleren van de records? Emailmarketing Manager helpt je graag verder!
Ook interessant:
Het mysterie achter de eigenaar
In dit blog lees je het verhaal achter Emailmarketing manager. Waarom is Arnout het bedrijf gestart en wat is zijn drijfveer. Lees verder!